Medlemsportrett: Pincho Nation ✨

Pincho Nation er en francisesuksess på tvers av landegrenser! En kulinarisk opplevelse – med småretter fra hele verden. Drinker til både liten og stor. Rundt 80 restauranter i hele Norden, de fleste drevet av franchisetakere. Hvordan får man det til å gå rundt?

Et ekstravagant konsept

I 2012 ser Pincho Nations første restaurant dagens lys, hos söta bror. I begynnelsen er det spanske tapas som serveres. Derfra utvikler det seg til å inkludere småretter, fra alle verdens hjørner. I dag har de etablert seg som et go-to-sted for god, uformell mat og drikke, men også et sted for hygge med familie og venner.

Vi har konsekvent tilbydd en unik opplevelse, alltid levert høy kvalitet på mat og drikke, og vi har turt å være annerledes
— Viveca Järhult, markedssjef i Pincho Nation

– Våre gjester elsker oss for vår morsomme,hyggelige atmosfære og ekstravagante innredning. De setter selvfølgelig også pris på vår omfattende meny av både mat- og drikke, sier Viveca Järhult, markedssjef i Pincho Nation.

Hvorfor tror du at konseptet har slått så godt an?

–Vi har konsekvent tilbudt en unik opplevelse, alltid levert høy kvalitet på mat og drikke, og vi har turt å være annerledes. Vårt fokus på at både innredning og mat skal være fotogen, tror jeg også har hjulpet.

Åpner for flere franchisetakere i utlandet

I 2018 dypper Pincho Nation tærne i det norske markedet. Først ved å etablere sin egen restaurant, for så å åpne opp for franchising. Det slår godt an.

Den sjette restauranten i Norge har akkurat åpnet. Tre av disse drives av franchisetakere. Ambisjonene er høye: Med store mål om å åpne 15 nye i løpet av de tre neste årene.

– Min følelse er at konseptet vårt elskes av det norske folket, og det er vi utrolig takknemlige for. Vi har også hatt stor interesse fra restaurantdrivere, men det kanskje ikke er så rart – om man ser på tallene. Vår franchise-eide restaurant i Fredrikstad hadde blant annet 40.000 gjester de seks første månedene. I Stavanger hadde vi flere enn 3000 personer på ventelista for å booke bord ved åpning. Vi gleder oss til å ønske velkommen til flere franchisetakere til Pinchos Nation-familien, smiler markedssjefen.

Kvalitetssikring

En av de store utfordringene med franchising, er å sørge for at alle jobber mot samme mål. Pincho Nation er i aller størst grad drevet av franchisetakere. Her forteller Viveca at de har tatt i bruk flere smarte metoder, for å holde alle synkronisert, men også for å kvalitetssikre at restaurantene lever opp til mål.

–Alle gjester som besøker oss, gir en tilbakemelding på besøket. Denne informasjonen har vært gull verdt for oss. De gir blant annet karakter på atmosfære, fornøydhetsgrad, kvalitet på maten, hvordan appen fungerer, og så videre.

Videre forteller hun at de har utviklet en egen digital opplæringsplattform for nyansatte, og at mange også kommer på besøk til Sverige for å få tettere oppfølging i starten.

–Det viktigste er å få alle til å jobbe mot samme mål, konstaterer Viveca.

Story-vennlig matopplevelse

Å dra ut og spise i dag, handler om mer enn å bli mett. Det skal smake godt, det skal se fint ut, og det bør gjerne være fint nok til å dele på sosiale medier. En stor mulighet for å skape organisk spredning av restauranten er nemlig å gjøre maten og drikken

«delingsverdig». Mat som stimulerer det visuelle, selger like godt som det velsmakende mat gjør. Dette fanget Pincho Nation tidlig opp, og det har vært en viktig byggekloss i deres fundamentale verdier.

–Vår meny består av tapasretter med smaker fra hele verden. Dessuten tilbyr vi drinker, med og uten alkohol, i alle regnbuens farger. Det finnes rett og slett noe for enhver. De besøkende liker å dele med seg av det de spiser- og drikker, på sosiale medier. Presentasjon i kombinasjon med smak, er vårt signum, sier Järhult.

Effektive samarbeid

Å etablere seg i et nytt marked krever grundig planlegging, research – og en smule flaks. Systemkjøp har vært med på laget siden juni 2023.

–For å styrke kjedens arbeid mot å bli enda bedre etablert i det norske markedet. Innkjøp er en ting som skiller seg mye fra land til land. Med vårt nye samarbeid, ser vi frem til økt stabilitet i leveranser – men også bedre kostnadskontroll. For oss er lønnsomhet for både franchisetakernes og våre restauranter, det viktigste. Vi er også glade for at Systemkjøp generøst deler med seg av sin kunnskap om markedet. Det lar oss utvikle oss, men det hjelper oss også å tilpasse vårt mat- og drikketilbud.

VD Patrick Back, og restaurantsjef Sandra Åstveit i Kristiansand

Serveringsklar i ikonisk bygning

Har du noen gang besøkt Kristiansand, kan du ikke unngå å legge merke til den flotte bygningen som i “alle år” har huset McDonald’s. I februar flyttet Pincho Nation inn i de tidligere banklokalene, helt nederst i Markens.

-Ta turen innom i sommer!

Besøk Pincho Nation her

Alle Foto: Pincho Nation

Forrige
Forrige

Stålkontroll på kostnadene

Neste
Neste

5 tips fra Läntmannen Unibake for å selge masse fersk bakst i påsken