Medlemsportrett: Bryggekanten

Om du har vært i Kristiansund, kjenner du garantert til Bryggekanten Brasserie, Restaurant og Bar. Med sin fantastiske beliggenhet i sjøkanten og panoramautsikt over Kristiansund indre havn, er stedet vanskelig å overse. Her får du servert byens beste mat og drikke – ikke rart dette har blitt klippfiskbyens mest selvskrevne møteplass!

Foto: Bryggekanten

Foto: Bryggekanten

Fra gründeridé til drift i to etasjer

Da Alti Storkaia kjøpesenter åpnet i 2006, lå planene klare for en ny restaurant rett over gata. Tre engasjerte gründere – Harald Storvik, Arne Roksvåg og Stein Egil Brakstad Rovde – gikk sammen med et felles mål: å skape et samlingssted med lokal tilhørighet.

Allerede fra start var målet klart: Bryggekanten skulle tilby gode lunsj- og middagsopplevelser, og være et naturlig utested i helgene. Populariteten vokste raskt, og etter 7–8 års drift ble behovet for utvidelse tydelig.

I 2014 åpnet restauranten sin andre etasje, med tydeligere menyer og en mer satt restaurantopplevelse, mens førsteetasjen forble et levende brasserie med bar og stor uteservering mot sjøen.

En av våre største suksessoppskrifter er at vi er et allsidig møtested. Vi skal være en plass for alle!
— Stian Stensønes Lillehaug, daglig leder

Sjønær servering og kortreiste smaker

Som et av byens mest populære spisesteder har Bryggekanten alltid hatt høyt fokus på meny, matkvalitet og service. I dag drives stedet av Stein Egil Brakstad Rovde og Stian Stensønes Lillehaug.

– På brasseriet skal ikke menyen være for stor, men den skal være variert – alltid med fisk, skalldyr og selvfølgelig Kristiansunds egen delikatesse: klippfisk, forteller Stian.
– Vi tilpasser mye etter årstidene og setter menyer ut fra hvilke råvarer som er tilgjengelige gjennom året.

Et møtested for hele byen

– Å drive et sentralt serveringssted i en halvstor by som Kristiansund krever at vi favner bredt, forklarer Stian.
– Vi skal være et naturlig sted for alle generasjoner, og det har vi lykkes med. Gjennom uka møter vi et bredt spekter av gjester – fra lunsjgjester og barbesøkende til selskaper og turister.

Høysesongen varer fra mai til september, med topp i fellesferien. Spesielt i juli og august er turisttilstrømningen stor – mange stopper her på vei til Atlanterhavsveien.

God hjelp i TP Engros og Systemkjøp

Å drive et serveringssted i denne størrelsen krever en stram logistikk og solide samarbeidspartnere. Bryggekanten har i mange år hatt TP Engros som hovedleverandør gjennom Servicegrossistene og Systemkjøp.
– Vi er veldig godt fornøyde med samarbeidet med TP, påpeker Stian.
– Det er en suksessoppskrift i seg selv å ha noen som hjelper oss med å ta inn det vi trenger. TP fungerer mer eller mindre som en totalleverandør for oss. Nå er det sånn: «Ok, her kommer sommeren» – da er det godt å ha noen som hjelper når trykket er størst. Trenger vi en ekstra kasse med salat – da ordner de det.

Trenger vi en ekstra kasse med salat-da ordner de det
— Stian Stensønes Lillehaug, om servicen til TP Engros

Noen avtaler dere får gjennom Systemkjøp som dere har ekstra utbytte av?
– Driftstekniske avtaler er veldig kjekt å ordne med Systemkjøp. Vi bruker blant annet Nets-avtalen deres. Direkteavtalen på fersk fisk gjennom Lerøy hadde vi heller ikke klart oss uten.
– For en restaurant som oss er det avgjørende å ha leverandører som forstår oss. Så kan vi konsentrere oss om det vi er best på: mat, service og gjesteopplevelse.

Tett på Statholdergaarden

Tidligere gründer og driver Arne, var en god venn av Bent Stiansen i Statholdergaarden i Oslo. Dette ble starten på en lang og unik erfaringsutveksling mellom de to restaurantene siden: – Flere av oss som jobber her i dag har hatt opphold på restauranter som Statholdergaarden, før de har kommet tilbake hit til Bryggekanten, forteller Stian.

– Det gjelder blant annet dagens kjøkkensjef, Andreas Berg, medeier Kristin Glærum, – og meg selv. Ansatte som kommer tilbake med god yrkesfaglig trygghet fra andre restauranter gir ny inspirasjon og er en viktig berikelse for hele bedriften

Rekruttering og lærling-tradisjon

– Vi ser det som et ansvar å utdanne kokker og servitører som kan faget, sier Stian. – Det handler både om å bygge en trygg arbeidsplass og å gi unge et springbrett videre. Bryggekanten har i dag en grunnbemanning på 18–19 ansatte, men i høysesongen utvides staben til opp mot 40 med studenter og sesonghjelp. Restauranten har et godt renommé, og regnes som en attraktiv arbeidsplass i regionen.

– Til sammen har vi utdannet mellom 30 og 40 flinke folk gjennom årene. Og unge kokker har reist fra oss, - og fått jobb på mange flotte restauranter i både inn- og utland, med en solid CV herfra under armen.

Branninferno og gjenreisning

I 2019 ble brasseriet rammet av en storbrann. Brasseriet i førsteetasjen brant ned til grunnen, og gjenoppbyggingen tok et helt år. På toppen av alt, bare én uke tidligere, gikk makker og gründer Arne bort, alt for tidlig.

– Det var en brutal periode, men også en tid som styrket laget, forteller Stian. – Da vi åpnet igjen, hadde vi fått på plass enda bedre løsninger, og årene 2022 og 2023 ble blant våre beste noensinne.

For Bryggekanten er suksessoppskriften at de har klart å holde på grunnideen om å skape et allsidig møtested: Å være en plass for alle som ønsker seg et godt måltid eller god drikke i Kristiansund. Den rette atmosfæren, mat som treffer og flinke folk både bak grytene og i serveringen, er litt av hemmeligheten.

– Og det skjer stadig noen nytt, sier Stian: I fjor bygget vi en helt ny uteservering her. – Nå kan gjestene forvente seg varme, lyse og moderne lokaler, med en liten flik av Atlanterhavsopplevelsen inn gjennom vindusflater – og gane

Foto: Bryggekanten

Neste
Neste

30 års tjeneste - for deg som brenner for servering