30 års tjeneste - for deg som brenner for servering

Systemkjøp er en av Norges første, og i dag også en av Norges største innkjøpskjeder for storkjøkkendrift: Det hele begynte med et brennende ønske om å kunne tilby de mest trofaste kundene det lille ekstra.

Behov for en innkjøpstjeneste

– Endringer i konkurransesituasjonen i det norske markedet presset gjennom et behovet for å bygge opp en egen innkjøpskjede, også for oss som grossist, sier daværende daglige leder i Servicegrossistene, Inge Eliasssen. Styremedlem i Systemkjøp, Einar Monge, forklarer: - Årsaken til at vi etablerte selskapet var å få tak i kunderabatter fra leverandørene, og kunne tilby disse fordelene videre til kundene våre - slik vi jo fortsatt gjør i dag. – Vi hadde mest kunder knyttet mot våre lokale grossister den gang, og mente at rene rabatter var det primære å arbeide med i starten.

Historisk øyeblikk på campingen

– Det var jo et par andre innkjøpskjeder som også ble grunnlagt på denne tiden, og vi ønsket jo å følge med i markedet, forteller Einar. – Opprinnelig skulle selgerne til de ulike Servicegrossistene utgjøre Systemkjøp. Det ble litt tungvint å starte den nye innskjøpskjeden som et aksjeselskap, så helt i starten ble Systemkjøp drevet som et BA. – I starten var vi få, og vi bodde spredt over hele landet. Den enkleste løsningen ble dermed å møtes i sommerferien, forteller Einar, en av Systemkjøps grunnleggere.

– Selskapets vedtekter ble dermed skrevet i en campinghytte på Bogstad Camping i Oslo.

I begynnelsen var det Inge som var den aktive for å drifte selskapet framover. Han forteller: – Styret hadde 5 styremedlemmer de første årene. 3 fra grossister og 2 kunderepresentanter. Det var veldig viktig for oss å involvere medlemmene og lytte til dem, helt fra starten av. Noen av de tidligste kunde-styremedlemmene var trofast med i mange av de første årene. Det nære samarbeidet med disse første medlemmene våre, la tidlig grunnlaget for at Systemkjøp skal være en kunnskapsrik servicebedrift, med økonomiske rabatter, driftsfordeler og tett oppfølging av drivere, som har fortsatt frem til i dag.

Systemkjøp tar sats

I årene 1995 til 1996 var en periode med omstruktureringer i markedet og i moderbedriften Servicegrossistene.

Den kanskje største milepælen ble
nådd da Systemkjøp ble gjort om til
et AS i 2012.
— Einar Monge, Styremedlem

– Men fra år 2000 og utover hadde vi en voldsom vekst i Servicegrossistene, forteller Inge, – Og Systemkjøp fikk raskt mange flere medlemmer. Leverandørene i serveringsbransjen fikk for alvor opp øynene for Systemkjøp som en aktør å regne med. – Den kanskje største milepælen ble nådd da Systemkjøp ble gjort om til et AS i 2012, sier Einar.

– Da var tiden moden for virkelig å skyte fart. Nå sitter Servicegrossistene med 100 % av aksjene, som et rent datterselskap til Servicegrossistene. Da ny daglig leder, Eivind Brynhildsen kom på plass i 2012, salgsansvarlige Knut Kleivenes i 2013, i tett samarbeid med den nye daglige lederen i Servicegrossistene, Jan van Der Burg, ble driften av Systemkjøp profesjonalisert for alvor. På 12 år har 2000 flere medlemmer og 19 nye ansatte kommet til med denne gjengen bak spakene. På 30 år er det mye som har endret seg, men Systemkjøps hjerte vil alltid banke for medlemmene og være en trygg og stødig, hjelpende hånd for drivere i bransjen.

Neste
Neste

Nytt samarbeid med Ishavskraft