Slik finner du de beste folkene for din drift
Både når det gjelder rekruttering og opplæring av ansatte, start med å se på standarden i din drift: Hvordan skal vi levere kvalitet i hverdagen vår? Hva innebærer dette av atferd og holdninger?
Christian Hofbauer foto: Orion
Vi har spurt Christian Hofbauer fra rekrutteringsbyrået Orion om hans beste tips knyttet til å finne riktige folk til ditt team.
– Du må først sette deg ned og tenke gjennom: Hvilken standard skal de som jobber hos deg ha?
– Mitt utgangspunkt er yrkesgruppen jeg selv kjenner best til; selgeren:
Hvordan velge den rette ansatte?
CV’en er ofte det første du har å forholde deg til. Gå gjennom denne og legg spesielt merke til historikk og omdømme. Sjekk referanser og tidligere erfaringer.
Screening av egenskaper:
1) Den første kvaliteten vi ser etter i en ansettelsesprosess, kaller vi samsvar. Er personen samvittighetsfull, pålitelig, lojal og til å stole på? Dette er kritisk viktige egenskaper i alle typer jobber, spesielt for en som skal drive med salg.
2) Det andre jeg ofte ser etter, er hvor strukturert og systematisk kandidaten er. Er personen flink til å prioritere riktig og få framdrift på de tingene som prioriteres?
3) Kandidaten må ha drivkraft. Arbeidstakeren må kunne ta initiativ proaktivt selv, drive gjennom prosjektene sine og komme i mål.
4) Å øve innflytelse. En selger må være flink til å kommunisere, skape nysgjerrighet og vekke interesse. Kommunikasjon, god selvsikkerhet og god pedagogisk evne er et godt grunnlag.
Praktisk testing
Test de mest aktuelle kandidatene i situasjoner som matcher rollen de skal ha i restauarnten. En servitør, for eksempel, må være god på å prioritere oppgaver og samtidig holde ro og oversikt. Sett kandidatene i stressende situasjoner for å se hvordan de håndterer press. Hvordan håndteres ventende gjester? Telefoner og henvendelser på verst tenkelige tidspunkter? Servise som går i gulvet? Klager? Og hvordan svarer de på kommentarer i sosiale medier?
Forventningsavklaring
Presenter restaurantens standard og kultur, og få kandidaten til å forstå: “Dette er standarden jeg skal levere på, og det er dette jeg blir målt på.” Du som driver eller eier må være trygg på at personen kan levere den kvaliteten du ønsker.
Den første tiden: Opplæring og oppfølging
Ha en detaljert onboardingplan for service og atferd for å sikre at alle får den opplæringen som er nødvendig for å levere etter standarden som er satt.
Gi de ansatte realistiske situasjoner å øve på.
Ha regelmessig oppfølging, evalueringer og justeringer for å sikre kontinuerlige forbedringer.